Zo vind je de influencer die bij je past

Online marketing, Social media / 7 oktober 2016 0 reacties

Je hebt een heel gaaf idee of product. Je wilt je verhaal vertellen. We zetten een sterk concept neer en vervolgens ga je live. Hoe zorg je er nu voor dat de mensen met ‘invloed’ en ‘bereik’ (de influencer) online over jouw idee of product gaan praten? In deze blog vertellen we je hoe je erachter komt wie deze mensen zijn en hoe je zorgt dat ze over jou blijven praten.

Zo vind je de influencer die bij je past! Let op Invloed, volgers en bereik

Kies zorgvuldig

Voor het gemak deel ik de invloedrijke accounts op in twee categorieën. De merken en de personen. Sommige accounts communiceren als persoon, andere accounts communiceren als merk. De persoonlijke accounts lijken makkelijker te benaderen en hebben meer invloed omdat men zich er in kan herkennen. De invloedrijke merken stralen vaak autoriteit uit en bereiken een zeer groot publiek. Met beide kan je een samenwerking aangaan. Echter, persoonlijkheid werkt goed op social media. Mijn advies is om te communiceren als persoon en je te binden aan een merk. Of je als merk te verbinden aan een persoon.

Omdat we hier bij puur!fct veel werken met merken ga ik er voor nu vanuit dat we opzoek zijn naar een persoon voor je merk. Maar hoe vind je die?

Balans tussen invloed, volgers en bereik

Het is dus belangrijk de juiste mensen te vinden. Tip 1. Staar niet blind op accounts met grote aantallen volgers. Het vinden van de juiste match is het allerbelangrijkste. Accounts met tienduizenden volgers zijn interessant maar niet altijd een goede match. Daarnaast wil het aantal volgers niet altijd iets zeggen over hoeveel invloed deze persoon heeft. Het is dus belangrijk om te kijken naar een goede balans tussen invloed, volgers en bereik. Hoeveel volgers heeft iemand en wat voor interactie vind er plaats. Interactie is heel erg belangrijk als we het hebben over invloed en bereik.

Wij werken met een social media tool die in één overzicht kan laten zien welke invloedrijke accounts bij jouw merk passen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Aansluiting bij jouw merk

Als je een aantal mogelijke invloedrijke accounts hebt gevonden gaan we kijken naar de goede match. Is er een gedeelde visie? Het is heel belangrijk om een echte klik te vinden. Het maakt je betrouwbaar en geloofwaardig.

Duurzame samenwerking

Vervolgens ga je contact zoeken en maak je een afspraak om de samenwerking te bespreken. Dit kan face to face of digitaal. Bedenk van te voren goed wat het de ander op gaat leveren als hij met jou samenwerkt. Een persoonlijke aanpak is belangrijk. Evenals openheid en eerlijkheid. Standaard mailtjes die naar verschillende websites worden gestuurd kunnen als spam worden ervaren. En worden vaak niet serieus genomen. Online en offline communicatie versterken elkaar, dus stuur wat op of ontmoet elkaar voor een optimaal effect. Een duurzame samenwerking zorgt voor langdurig resultaat.

Samenwerking zorgt voor groei! Kom je een keer koffie drinken?

Geef uw reactie

Uw emailaddres wordt niet gepubliceerd

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>