Selecteer een pagina

AI en creativiteit, zo gaan wij er mee om

2 okt, 2023

De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan snel, heel snel. De verschillende AI-initiatieven worden steeds slimmer en toegankelijker. Wat betekent het voor ons marketing-vak wanneer ChatGPT een blog schrijft in enkele seconden? Of wanneer MidJourney de meest wonderlijke (of juist realistische) beelden tevoorschijn tovert aan de hand van een prompt van een paar woorden?

Experimenteren

Eerlijk gezegd zijn wij ook erg nieuwsgierig wat de invloed van AI gaat zijn. Het is nog te vroeg om dat exact te zeggen. Dat het ons vak gaat veranderen staat als een paal boven water. Wat ons betreft begint het met experimenteren. Ontdekken wat de kracht van de verschillende AI tools is. En wat de zwaktes zijn. De meeste AI-tools zijn in 1 specifiek ding ‘goed’. Met Dall-E, Leonardo of Midjourney maak je afbeeldingen, ChatGTP en Bard (van Google) zijn taal programma’s. Ook voor het maken van video of audio zijn er meerdere AI-tools die je kunnen helpen.

Sinds vorig jaar experimenteren we met AI. In het begin leverde het nog bar weinig bruikbaar resultaat op. De toon van ChatGPT was duidelijk nep en afbeeldingen met drie armen of een oog ondersteboven zijn vanzelfsprekend niet bruikbaar. De verschillende tools bleven zich supersnel ontwikkelen en zo langzamerhand kregen wij steeds meer vat op hoe je de tools moet aansturen. Van tijd tot tijd deed ChatGPT of Photoshop (ja, Photoshop, daarover straks meer) ons versteld staan.

Hulpmiddel

Nee, AI zal ons voorlopig niet overbodig maken. Het is een nieuw hulpmiddel in ons arsenaal van hulpmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan spellingcontrole, Google of de software programma’s die we gebruiken. Allemaal hulpmiddelen om ons werk nauwkeuriger, creatiever of efficiënter te maken. En nu hebben we er een hele krachtige bij: AI.

In de dagelijkse praktijk gebruiken we AI al als volgt:

Beeldbewerking

In Photoshop was het al op verschillende manieren mogelijk om storende objecten uit je foto te verwijderen of om juist iets toe te voegen. Met de nieuwste AI functies van Photoshop is het niet alleen makkelijker geworden, ook realistischer. Neem bijvoorbeeld een portret van een medewerker. We krijgen deze als ‘staande’ foto aangeleverd, maar hebben een liggende variant nodig voor de website. Voor dat AI er was, moesten we zelf de achtergrond opbouwen en – nóg ingewikkelder – ontbrekende schouders of armen photoshoppen. Nu doet de AI functie van Photoshop het zelf met slechts een paar klikken. Scheelt tijd en dus kosten voor beeldbewerking.

Beeldcreatie

Het liefst maken we gebruik van origineel, eigen beeldmateriaal. Dat is niet altijd mogelijk. Budget en tijd zijn vaak bepalende factoren. Tot nu toe hadden we dan één uitwijkmogelijkheid: stockfoto’s. Nadeel is dat je met stockfoto’s toch vaak concessies moet maken. Met generatieve AI kunnen we het beeld omschrijven en door AI laten maken. Dit is zeker niet een 100% oplossing. Zeker met mensen gaat het nog vaak mis. Ook tekst in beeld vind AI nog best lastig. Voorwerpen in een bepaalde context zijn al wel goed te genereren met AI.

Het gaat nog niet altijd helemaal goed

Content kickstart

We gebruiken ChatGPT regelmatig voor een eerste content kickstart. In overleg met de klant hebben we een globale richting van het onderwerp bepaald. D.m.v. AI kunnen we nu heel snel een beeld krijgen van de mogelijke invalshoeken. Zo krijgen we een breed beeld van het onderwerp. Van de beste invalshoeken vragen we ChatGPT extra verdieping. Eigenlijk zien we al deze input als een extra briefing. Nu gaan onze copywriters aan de slag met de daadwerkelijke content voor de klant. Zij leggen de juiste verbanden en bewaken de toon van de klant.

Zet jij AI al in voor je dagelijkse werkzaamheden? We zijn benieuwd hoe jij je er je voordeel mee doet.

Puur!fct is een reclamebureau dat inzet op duurzame relaties en unieke merkverhalen. We willen onderscheidend zijn en werken graag samen met onze klanten aan resultaat. Onze ambitie? Het meest gewilde bureau zijn, ten dienste van onze relaties.

Loading...