Selecteer een pagina

De meest gemaakte fouten in online marketing

19 mei, 2016 | Blog, Online Marketing | 0 Reacties

Dokters, accountants, schoonheidsspecialisten, automonteurs, makelaars, fitnessinstructeurs of cateraars. Allemaal hebben ze iets gemeen: ze verkopen hun diensten. Als je website dan niet up to date is, verlies je zeker weten potentiële klanten.

We zijn het er allemaal mee eens dat de website een cruciale rol speelt bij een professioneel bedrijf. Als iemand een advocaat of dokter nodig heeft, bekijkt hij eerst de website en doet onderzoek naar de verschillende mogelijkheden. Veel dienstverlenende bedrijven hebben nog steeds hun oude website die ze jaren niet hebben geüpdatet. De gedateerde tekst en vormgeving zorgen voor een lage gebruiksvriendelijkheid en geven de bezoeker geen goede eerste indruk.

Het is de taak van de website om relevante informatie over te brengen die de bezoeker helpt met zijn vraag of behoefte. Deze informatie moet je zo presenteren dat je de bezoeker nieuwsgierig maakt om meer te weten te komen.

Hieronder laten we je verschillende fouten zien die gemaakt worden door dienstverlenende bedrijven op het gebied van online marketing.

‘Ik kan het zelf’

Met alle technologische ontwikkelingen zijn er vele ‘doe-het-zelf’-mogelijkheden ontstaan waarmee je – in een korte tijd en voor een lage prijs – je eigen website kunt bouwen. Dit is verleidelijk, maar er zijn ook valkuilen. Het kunt alleen een basiswebsite met enkele simpele templates maken. Er zijn weinig mogelijkheden om aanpassingen aan te brengen in deze templates. Je website is dus niet uniek.
We leven in een automatiseringstijdperk, maar hebben nog voor behoorlijk wat taken mensenhanden nodig. Gelukkig maar. Het creëren van een merk met een goede online marketingstrategie is één van die taken. Er is veel concurrentie in de dienstverlenende branche. Wil je klanten aantrekken? Vertel ze wat jou speciaal maakt. Bij het maken van een ‘doe-het-zelf’-website zie je al snel factoren over het hoofd die een webdesigner of marketeer absoluut niet zal missen.

Onthoud goed dat de eerste indruk ontzettend belangrijk is en je door een ‘goedkoop’ ogende website potentiële klanten kunt verliezen.

‘Iedere markt is geschikt voor mij’

Het is een bekend gezegde: ‘Als je voor iedere markt geschikt bent, ben je voor geen markt geschikt.’ Je hebt misschien het gevoel dat je een bredere doelgroep aanspreekt door je op de hele markt te richten, maar dat zie je verkeerd. In plaats van meer potentiële klanten zul je er minder aantrekken.

Als je de boodschap overbrengt dat je alle verschillende markten kunt bedienen, verlies je geloofwaardigheid. Daarbij blijft je echte specialiteit verborgen. Als je focust op je kwaliteiten en specialisaties heb je een grotere impact op je potentiële klanten. En op de markt.

Een voorbeeld: als je lijdt aan een hartaandoening, wil je liever naar een dokter die gespecialiseerd is in hart- en vaat -ziekten dan naar een algemene dokter die tien verschillende ‘specialisaties’ heeft. Nog een voorbeeld: je hebt een auto-ongeluk hebt gehad en je hebt rechtsbijstand nodig.

Kortom, je kunt je het beste focussen op je kwaliteiten: dingen waar jij goed in bent. Als je deze presenteert op je website zal dit effect hebben op je bezoekers en het imago dat je opbouwt binnen je branche.

Vergeten te vermelden wat een samenwerking met jou oplevert

Klanten zoeken vaak het eerst contact met je via de website. Enkel beschrijven welke diensten je levert, is niet genoeg. Bij het ontwerpen van je website moet je altijd denken vanuit je potentiële klant. Vergeet dan ook niet te vermelden wat het voor de klant oplevert wanneer hij de betreffende diensten bij jou afneemt. Noem hierbij ook wat jou uniek maakt.

Deel je succesverhalen en je onderscheidende manier van werken. Je kunt bijvoorbeeld je klanten benoemen en een portfolio presenteren. Laten zien wat voor werk je al gedaan hebt, geeft de potentiële klant een idee van je talent en ervaring in de markt. Het geeft meer vertrouwen in je kwaliteiten en zal de potentiële klant overhalen om klant te worden of contact op te nemen.

Geen ‘call to action’-button

Je hebt besloten wat je belangrijkste doel is en wat je wilt dat de bezoekers gaan doen op je website. Nu is het tijd voor een ‘call to action’-button. Deze kun je gebruiken om richting te geven aan de volgende stap van de bezoeker. Het is een klikbare button met daarop een actiewoord of korte zin. De actie (het doel) kan zijn om in te loggen, om in te schrijven voor de nieuwsbrief, om een document te downloaden of wat je ook wilt dat de bezoeker gaat doen. Veel professionals geloven dat men je gaat bellen als je alleen je telefoonnummer toevoegt aan de website. Zo werkt het echter niet.

Een sterke call to action is cruciaal voor een goede website. Hij vergroot de toegevoegde waarde voor de betrokkenheid van de bezoeker en voor het converteren van bezoeker naar contactmoment. Houd je call to action simpel en heb je er meer dan één? Zorg dan dat ze duidelijk los van elkaar staan. De positie van de ‘call to action’-button is belangrijk: zorg ervoor dat hij duidelijk zichtbaar is en opvalt. Dan trekt hij de aandacht van de bezoeker. Een call to action geeft je de mogelijkheid bezoekers te converteren in contacten en nieuwe klanten. Als je het goed doet, kan het je veel opleveren.

Je website is niet responsive voor mobiele apparaten

Bijna iedereen heeft een mobiele telefoon en/of tablet. Deze mobiele apparaten worden veelvuldig gebruikt om op internet te surfen. Als je website alleen voor desktop is geoptimaliseerd, kun je het niet goed lezen op een mobiel apparaat. Het kost meer tijd om te laden en navigeren. Mensen hebben tegenwoordig geen tijd en geduld en raken daardoor gefrustreerd. Gevolg? Bezoekers vermijden je website en komen op de website van je concurrent terecht. Je loop dan veel potentiële klanten mis.

Een website die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten trekt een groter publiek aan, omdat dit publiek de website overal en altijd kan bezoeken. Je optimaliseert je website door een webdesign te laten maken dat geschikt is voor ieder formaat scherm of apparaat. Een responsive website zorgt voor een gebruiksvriendelijke ervaring voor bezoekers op alle apparaten. Sinds klanten meer mobiele apparaten gebruiken – en onderweg website willen bekijken – verwachten ze dat je website er goed uitziet en goed werkt op verschillende apparaten.

Tijd voor een online marketingstrategie

Al met al een aantal flinke missers op het gebied van online marketing. Tussen alle concurrentie heb je – meer dan ooit – een sterke website en online marketingstrategie nodig. Je kunt geweldig goed zijn in je werk, maar als je je potentiële klanten wilt overtuigen van je kwaliteiten en van wat je beter maakt dan de concurrent, kun je wel professionele ondersteuning gebruiken.

In samenwerking met Nexibeo helpen we je jouw verhaal te vertellen en een sterk merk neer te zetten. We leveren een optimale website, inclusief online marketingstrategie.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *