Selecteer een pagina

Een actieve online community

10 nov, 2015 | Blog, Online Marketing | 0 Reacties

Je website is up and running. Een eigen logo straalt boven in de hoek. De foto’s en andere afbeeldingen zien er gelikt uit. Je hebt zelfs een blog geschreven. Nu begint het pas. Een actieve online community gaat je daarbij helpen. Een online community is een betrokken groep mensen die je volgt via je website en sociale kanalen. Actieve volgers zijn volgers die actief reageren, liken en delen. Ze zijn betrokken en zorgen voor interactie. Aan jou om de juiste doelgroep aan te spreken.

Eén manier om een relevante doelgroep volgers aan te spreken, is door hoog te eindigen in Google bij het intoetsen van de juiste zoekwoorden. Hoe hoger je eindigt in Google, hoe beter je gevonden wordt door (potentiële) klanten en mensen die geïnteresseerd zijn in wat je doet. Zoekmachines hechten waarde aan online sociale activiteit. Sociale kanalen zijn ook een manier om de relevante doelgroep te benaderen. De bezoeker die je actief volgt op social media, vindt het interessant wat je te vertellen hebt. Mits je relevante content deelt. Later in deze blog lees je meer over de waarde van relevante content.

Een online community zonder spookvolgers

Naast de actieve volgers heb je ook wel eens te maken met spookvolgers. Een spookvolger is iemand die nooit liked, reageert of niet ziet dat je content plaatst. Dit kan een inactief account zijn, een fake account of iemand die talloze pagina’s liked en niet door heeft dat jij daar één van bent. Het liefst wil je zo weinig mogelijk van deze volgers op je sociale kanalen. Hoe meer actieve volgers, hoe meer betrokkenheid op je bericht. Dus meer bereik richting je doelgroep.

Betrokkenheid via alle online kanalen

Betrokkenheid, ofwel engagement. Dat gaat over de mate waarin er gereageerd wordt op je bericht. Veel betrokkenheid zorgt voor veel bereik. Betrokkenheid van de juiste doelgroep zorgt voor relevant bereik. Per kanaal kun je dit op een andere manier aanpakken. Iemand die op Twitter is, heeft niets aan een lang verhaal over bloggen. Korte tips en quotes is voor de doelgroep op Twitter relevanter. Op Facebook doen afbeeldingen met tekst en filmpjes het vaak beter dan enkel tekst of enkel een afbeelding. Op Instagram draait het allemaal om de afbeelding. Kies goed uit wat je waar plaatst en reageer zelf ook actief om interactie te stimuleren.

Relevantie is de sleutel

Relevante content is de sleutel. Wanneer je op Facebook totaal iets anders uitstraalt dan op je website, gaat de bezoeker zo weer weg. Hij vindt niet wat hij zoekt. Als je op Facebook alleen maar links deelt naar je website, worden Facebookvolgers al snel spookvolgers. Of ze ontvolgen je direct.

Hoe creëer je relevantie? Ga aan de slag met een goed doordachte strategie. Bij een grote verandering kan het zijn dat je eerst volgers kwijtraakt. Uiteindelijk krijg je er actieve volgers voor terug. Deze volgers zijn ontzettend waardevol. Ze reageren, liken, klikken en delen waardoor je bereik groter wordt.

Speel in op de doelgroep die je aanspreekt per kanaal, maar zorg wel dat je een stijl doorvoert die past bij de uitstraling van je bedrijf. In de blog succesvol op social media in 5 stappen, leg ik uit hoe je dit stap voor stap aanpakt.

Wil je nog meer lezen over een actieve online community? Lees dan dit artikel van Frankwatching: Online communities: goudmijn of bodemloze put?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *