Selecteer een pagina

When it sounds to good to be true, it probably is

24 feb, 2010

Best leuk eigenlijk… een ochtendje op de website van Stichting reclame code surfen. En dan met name in de ‘klachten en uitspraken database’. Ik viel van de ene verbazing in de andere. In eerste instantie ben ik niet heel verrast over het aantal klachten. Ik bedoel, we blijven toch Nederlanders met ons: ‘Het is nu zo koud, laat de zomer maar komen.’ En dan is het in de zomer ook echt zomer en dan durven diezelfde mensen te klagen dat het weer te warm is. Echter stond ik wel versteld over de inhoud van de klachten.

Iedereen kent BCC – ik hoor je al zeggen: ‘Everyday low pricing, high service… In haar reclames pretenderen ze een laagste-prijs-garantie te hebben, met aan het eind van de commercial het bericht: kijk op de website of vraag in de winkel naar de voorwaarden. Kijk, als ik voorwaarden hoor gaan er bij mij al belletjes rinkelen. Maar ja, ik ben niet iedereen. Nu blijkt dus dat de laagste-prijs-garantie van BCC niet geldt voor internetwinkels. Op de website van BCC kun je zelfs een lijst met winkels die in aanmerking komen voor de vergelijking inzien. Echter de klant voelt zich aardig bedrogen. Als je even goed redeneert kun je – mijns inziens – wel nagaan dat een groot bedrijf met filialen over het hele land verspreid niet op kan tegen een webwinkel die geen huur- of hypotheekkosten heeft.

Zo geloven we toch ook niet met z’n allen blindelings in de beloftes van willekeurige afslankpillen? Voor een slank lichaam is gezond eten en bewegen nou eenmaal de beste oplossing…

Neemt niet weg dat ik snap dat iemand zich bedrogen voelt als een reclame een belofte doet die achteraf niet blijkt te kloppen. Toch denk ik dat we nu in een tijdperk leven waarin we niet afhankelijk hoeven te zijn van wat mensen in de krant of op de televisie ons beloven. Het wereldwijde web ligt voor ons open. We kunnen zelf toch ook nog wel iets. Daarbij komt, iedereen weet inmiddels wel dat aan elke actie die te mooi om waar te zijn klinkt, meerdere haken en ogen (kunnen) zitten … De Amerikanen zeggen niet voor niets: When it sounds to good to be true, it probably is! Of ben ik dan gewoon heel sceptisch ingesteld?!

Wat denk jij? En heb je voorbeelden waarbij je echt goed bedrogen bent, laat ze hier achter …

Puur!fct is een reclamebureau dat inzet op duurzame relaties en unieke merkverhalen. We willen onderscheidend zijn en werken graag samen met onze klanten aan resultaat. Onze ambitie? Het meest gewilde bureau zijn, ten dienste van onze relaties.

Loading...