Selecteer een pagina

2010-2020 #1: Op weg naar het perfecte marketing-communicatieplan. Deel 1: Doelgroepen

3 jan, 2020 | Blog, Communicatie | 0 Reacties

Stel: jij bent fabrikant van luiers. Voor baby’s. En die luiers absorberen liters vocht: je hoeft je baby alleen nog te verschonen als hij luchtjes verspreidt. Gouden bergen lonken, maar hoe krijg je mensen zover dat ze jouw product kopen? Stel een mooi communicatieplan op! In deze tweedelige blogserie helpen wij je op weg naar het perfecte marketing-communicatieplan! Vandaag het eerste deel: doelgroepen.

Breed mikken…

Je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw luiers kopen. Richt je daarom je communicatie-inspanningen op iedereen? Er wonen 17 miljoen mensen in Nederland. Als die nu allemaal een pak van jouw luiers zouden kopen… Om die reden is het verleidelijk met je communicatie op zoveel mogelijk mensen te mikken: koop advertentieruimte in alle kranten, produceer de mooiste commercials en doop het hele internet om tot luierland.

Bereik je daarmee je doel? Aan je budget komt snel een eind als je het verbrast aan zo breed gerichte communicatie. Je vertelt aan heel veel mensen een heel klein beetje. En je boodschap blijft nergens hangen.

Net als een schaatser niet op alle disciplines goud kan halen en kiest voor zijn sterke afstanden, moet jij ook kiezen voor de doelgroepen waar je kunt scoren. Focus je inspanningen en niet te vergeten budget dus op zorgvuldig geselecteerde doelgroepen.

Of scherp snipen

Met die kennis in het achterhoofd bakenen we de doelgroep voor je luiercommunicatie af. Per jaar komen in Nederland zo’n 180.000 baby’s ter wereld. Als kinderen gemiddeld rond hun derde zindelijk worden, lopen er op dit moment zo’n 540.000 baby’s en peuters rond met ouders die belang hebben bij jouw product. Zo: dik 16 miljoen mensen minder die jouw boodschap moeten horen.

Je hebt nu je belangrijkste doelgroep bepaalt. Die doelgroep kun je verder segmenteren. Bijvoorbeeld in ouders met een hoger inkomen, ouder die voor de koopjes gaan of ouders die gemak boven alles stellen. En daar blijft het niet bij: wie speelt er verder nog een verkoopbevorderende rol in je plan? Denk in dit voorbeeld aan consultatiebureaus die jouw luiers aan jonge ouders kunnen aanraden. Kinderdagverblijven die met jouw luiers kunnen gaan werken. En winkeliers die jouw product op ooghoogte in de schappen moeten leggen.

Voor elk van die doelgroepen gaan we communicatiedoelstellingen formuleren. Daar vertellen wij je volgende week meer over in deel 2 van deze reeks.

Leer mij m’n doelgroepen kennen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *