Meten is weten: zo zorg je voor online conversie

Blog, Google analytics / 8 december 2016 0 reacties

Online converteren met je website is de droom van iedere ondernemer. Je website doet zijn werk, jij kan verder met de zaken die er toe doen. Je klanten. Maar hoe zorg je er nu voor dat je website converteert?

Maak een goede, eerste indruk

Voordat je een eerste indruk kunt maken, moet je zorgen dat je gezien wordt. Vindbaarheid is dus stap 1. Lees meer over vindbaarheid in deze blog met tips voor een optimale SEO. Dan is het echt tijd voor de eerste indruk. Die maak je maar één keer, dus of dit nu via social media is of via een landingspagina, hij moet goed zijn. Net zoals in het echte leven maakt iemand in de eerste seconden een keuze wat hij van je vindt. Onder andere de vormgeving, tekst en laadtijd spelen hierbij een grote rol. En hoe mooi is het als je met die eerste indruk al direct kunt inspelen op de behoefte van deze bezoeker. Dit kan als je weet wat er over je geschreven wordt. En waar de doelgroep nog meer in geïnteresseerd is. Wij hebben professionals in huis die gespecialiseerd zijn in het creëren van een eerste indruk en kijken graag een keer met je mee.

Analyseer het bezoekerspad

Nadat je een goede eerste indruk heb achtergelaten, wil je de aandacht van deze bezoeker behouden. Je wilt dat hij informatie inwint en uiteindelijk een contact-/aanvraagformulier invult of een betaling doet. Je kunt niet aan iedere bezoeker vragen wat er in zijn hoofd omgaat en waarom hij wel of niet iets koopt. Je kunt wel gaan meten. Door Google Analytics goed in te zetten, kun je precies meten waar je bezoekers binnenkomen en welke weg ze virtueel door je website wandelen. Je meet hoeveel bezoekers er converteren en waar ze afhaken als ze dit niet doen. En dat allemaal met de gratis tool van Google. Analyseer je bezoekerspad en speel er vervolgens op in met je content.

Bind met e-mailmarketing

Nu je goed inspeelt op de behoeften van je bezoekers zie je dat er steeds meer bezoekers langer op je website blijven. Ze klikken door, delen misschien een artikel met digitale vrienden of gaan je volgen. Nu is het aan jou om deze bezoekers keer op keer terug te laten komen naar je website, zodat ze gaan converteren of nog een keer gaan converteren als ze dit al gedaan hebben. Hiervoor kun je e-mailmarketing inzetten. Door scherpe nieuwsbrieven met relevante content behoud je het contact met je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld je e-mails personaliseren door middels van segmentatie. Hierdoor zul je betere reacties ontvangen en meer conversie behalen. Dit meet je vervolgens door code toe te voegen aan de Links in je e-mail zodat je in je Google Analytics omgeving precies kan zien wat het resultaat is.

Gebruik analysetools

Je bent nu aan het analyseren en probeert de bezoekers te behouden met e-mailmarketing. Dit is pas het begin. Door het gebruik van verschillende analysetools kun je dit proces nog verder optimaliseren en zorgen dat je doelgroep nog beter gaat converteren. Gebruik bijvoorbeeld de gratis tools van Twitter, LinkedIn, Facebook of YouTube. Of neem contact met ons op voor uitgebreide analyses en periodieke rapportages.

Geef uw reactie

Uw emailaddres wordt niet gepubliceerd

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>