Selecteer een pagina

De 7 belangrijkste webdesign-trends voor 2018

24 okt, 2017

Deze Dag van het Internet grijpen we graag aan om je alvast te vertellen wat dé 7 webdesign-trends zijn voor 2018. Niets is zo veranderlijk als trends. Was je site enkele jaren geleden nog fris en modern, inmiddels kun je zomaar achter de feiten aan lopen. Als we het hebben over het ontwerp van een website, dan gaat het trouwens niet alleen over een leuke voorkant. De trends die we hieronder noemen hebben óók effect op de prestaties en conversie.

 

1. Mobile first

Steeds vaker browsen we op onze telefoon in plaats van een computer of laptop. Dat is geen nieuwe trend, maar we gaan nu wel merken dat er een kantelpunt is bereikt. Gezien het aandeel internetgebruikers op mobiel is het steeds logischer om dit kleine scherm als uitgangspunt te gaan nemen bij een nieuw ontwerp. En je dus niet langer als eerste te baseren op een desktopversie. Een bijkomend voordeel is dat je nog beter moet nadenken over de hoofdboodschap, gezien de beperkte ruimte die een telefoonscherm biedt. Zo kom je uiteindelijk gemakkelijker tot de essentie van je website.

 

2. Minimalisme

Een minimale vormgeving is een bestaande trend, die we in 2018 nog sterker en vaker terug gaan zien. De tijd van ‘flashy’ webdesigns vol met versieringen en tierelantijntjes is voorbij. Dat leidt ten slotte alleen maar af van het hoofddoel: conversie. Bijkomend voordeel: het maakt webpagina’s nog lichter, en dus sneller. En snelheid is voor (mobiel) internetverkeer natuurlijk van belang.

 

3. Authentieke fotografie

Dit is misschien wel de grootste trend in ons overzicht. Het belang van op maat gemaakte, professionele fotografie is voor veel merken en ontwerpers een steeds belangrijker punt. Logisch, het geeft je alle regie over hoe je jouw merk etaleert. En een beeld zegt meer dan 1000 woorden, is niet voor niets het gezegde. Uiteraard zal stockfotografie niet zomaar verdwijnen. Maar onze verwachting is zeker dat het gebruik van kant en klare beelden in 2018 verder afneemt, en authentieke fotografie gaat winnen.

 

4. Video

Zeggen beelden meer dan 1000 woorden, voor video geldt dit misschien wel in tienvoud. Sowieso grijpt video – net als animatie – gemakkelijk je aandacht. Video kent vele toepassingen en is goed in te zetten voor marketing en storytelling. Veel gevestigde autoriteiten op het internet zien trouwens ook het belang van video. Facebook, Twitter en Google legden de afgelopen tijd meer nadruk op filmpjes, om maar een paar reuzen te noemen.

 

5. Uitgesproken typografie

Het gebruik van uitgesproken typografie (het gebruik van ‘lettertypen’ op een website) neemt verder toe, nu alle apparaten waarop we internetten steeds meer technische mogelijkheden bieden. De keuze is bovendien groot. Denk alleen al aan de vele Google fonts die inmiddels beschikbaar zijn. Een gewaagd of uitgesproken font geeft een merk persoonlijkheid en zorgt voor de juiste sfeer. Meer dan ooit zullen merken en ontwerpers de grenzen opzoeken van de typografische mogelijkheden om websites nog aantrekkelijker te maken. Zeker nu websites vaak een minimalistische vormgeving hebben, maakt onderscheidende typografie het verschil.

 

6. Gewaagd kleurgebruik

2018 wordt – meer dan nu al het geval is – het jaar van levendige en sprekende kleuren. Waar merken in het verleden nog vaak kozen voor ‘web-safe’ kleuren, is steeds meer het besef gekomen dat je je met gedurfde, originele kleuren onderscheidt van de rest. Wat dat betreft geldt voor kleuren hetzelfde als bij typografie.

 

7. Cinemagraphs en scroll triggered animations

Cinemagraphs bevinden zich precies tussen foto’s en video’s in. Niet zo zwaar en traag als video, maar wel opvallend en dynamisch. Niet alleen leuk, maar ook handig om het accent op bepaalde belangrijke aspecten van je site te leggen. Denk bijvoorbeeld aan de 360 graden weergave van een product.

Net als bij cinemagraphs gebruik je scroll triggered animations niet omdat het fancy oogt, maar vanwege de toegevoegde waarde. Goed toegepast (zo minimaal mogelijk) verleiden deze animaties de bezoeker om te blijven scrollen. En zo is de kans groter dat jij je boodschap kan overbrengen met conversie als einddoel. Apple past dat bijvoorbeeld heel mooi toe.

 

Dat waren ze, de in onze ogen 7 belangrijke trends. Is jouw website klaar voor 2018? Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? We horen graag van je!

 

Geïnspireerd door artikelen op houstonwebdesignagency.com en gomiedesign.co.uk

Puur!fct is een reclamebureau dat inzet op duurzame relaties en unieke merkverhalen. We willen onderscheidend zijn en werken graag samen met onze klanten aan resultaat. Onze ambitie? Het meest gewilde bureau zijn, ten dienste van onze relaties.

Loading...