
Voor ondernemers die verder willen
Herpositionering MKB Schakelteam maakt direct duidelijk waar het voor staat
Het begin
Eind 2024 nam Horizon Flevoland de coördinatie van MKB Schakelteam van de provincie over. Best belangrijk, want meer dan 90% van de bedrijven in Flevoland is mkb. Het klein-mkb vormt daarin een stevige ruggengraat. Uit onderzoek blijkt dat veel kleine ondernemers moeilijk hun weg weten te vinden in het woud aan regelingen, programma’s, subsidies en loketten.
Samen met WonderBit – verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling van het nieuwe platform – ontwikkelden wij het afgelopen half jaar de nieuwe positionering, adviseerden we over de te volgen strategie en realiseerden we de volledig nieuwe identiteit en online omgeving.
De aanpak
We begonnen met een heldere analyse van het ‘oude’ platform, de context en de ervaringen van ondernemers, verwijzers en adviseurs. We dachten vervolgens in mindsets die helpen begrijpen hoe ondernemers denken en handelen. Van de digitale enthousiasteling tot de overbelaste ondernemer.
Zo kregen we zicht op de vragen die spelen rondom strategie, personeel, digitalisering, financiering en andere thema’s. De inzichten vormden de basis voor een nieuwe structuur, een aangescherpte rolverdeling in het netwerk en een communicatieaanpak die vertrekt vanuit de vraag van de ondernemer. Herkenbaar, uitnodigend en toegankelijk.
Het resultaat
Op basis van onze analyse ontwikkelden we het communicatieconcept, de positionering en de visuele stijl van het merk MKB Schakelteam. We schreven het merkverhaal, bepaalden de tone-of-voice en gaven invulling aan de inhoudelijke en visuele structuur van mkbschakelteam.nl. Vanuit de gekozen thema’s bedachten we formats voor content en middelen. Van toolkits voor partners en verwijzers tot echte klantverhalen in de vorm van cases.
Officieus ging de website op 2 juni live, aansluitend op de start van Flevoland Leert. De officiële lancering volgde op donderdag 12 juni tijdens de Zomerborrel van Horizon Flevoland. De basis staat. In de komende 2,5 jaar bouwen we verder aan zichtbaarheid, herkenning en een platform dat steeds slimmer vragen herkent en koppelt aan oplossingen. Gericht op het klein-mkb én op verwijzers.
Met de vraag van de ondernemer als vertrekpunt en verbinding met partners zoals Horizon, Techniek Flevoland en het regionale beroepsonderwijs — organisaties die innovatie stimuleren en ondernemers praktisch ondersteunen.

Samen werken aan het verhaal van jouw merk?
Neem contact opNog meer verhalen waar we trots op zijn


Parkhuys Almere – brand identity

Oostpoort – herpositionering
