Selecteer een pagina

Op weg naar het perfecte marketing-communicatieplan. Deel 2: Communicatiedoelstellingen

20 jun, 2014

Stel: jij bent fabrikant van luiers. Voor baby’s. En die luiers absorberen liters vocht: je hoeft je baby alleen nog te verschonen als hij luchtjes verspreidt. Gouden bergen lonken, maar hoe krijg je mensen zover dat ze jouw product kopen? Stel een mooi communicatieplan op! In deze tweedelige blogserie helpen wij je op weg naar het perfecte marketing-communicatieplan! Vandaag deel 2: communicatiedoelstellingen.

Luiers verkopen!

In het vorige deel bepaalden we al dat het ons doel is zoveel mogelijk van onze bijzondere luiers te verkopen. En aan wie: ouders. Die doelgroep segmenteerden we. In ouders met een hoger inkomen, ouders die voor koopjes gaan en ouders die voor het gemak gaan. Andere doelgroepen met een verkoopbevorderende rol zijn consultatiebureaus, kinderdagverblijven en winkeliers.

Elke doelgroep willen we op de juiste manier bereiken met onze communicatie. Binnen de communicatie hanteren we drie doelstellingen: kennis, houding en gedrag.

Kennis: Je wilt informatie overbrengen. Inzicht geven in wat je doet, of wat je product kan betekenen voor de doelgroep. Je zorgt ervoor dat een doelgroep op de hoogte is van je product en de voordelen ervan.

Houding: Je doelgroep moet op een bepaalde manier tegenover je product staan. Die houding kan positief, neutraal of negatief zijn. Op basis van de goede kennis kunnen we ervoor zorgen dat onze doelgroep een positieve houding ten opzichte van onze luiers heeft.

Gedrag: Onze heilige graal: wij willen de doelgroep in actie brengen! Bijvoorbeeld: rennen naar de winkels en kopen die luiers! Dat zal echter alleen gebeuren wanneer de houding voldoende positief is.

Het juiste gedrag

Deze drie communicatiedoelstellingen vullen we voor iedere doelgroep in zodat je iedere doelgroep op de juiste manier aanspreekt en het juiste gedrag bij ze genereert.

Ouders met een hoger inkomen
Kennis: De beste luier ooit houdt je kind de hele dag droog.
Houding: “Wij willen alleen het beste voor ons kind.”
Gedrag: “Ik ren naar de winkel om die luier te kopen!”

Ouders die voor koopjes gaan
Kennis: Deze luier houdt je kind de hele dag droog. Je hebt nu dus nog maar één luier per dag nodig.
Houding: “Wat handig, dit scheelt me pakken luiers per maand!”
Gedrag: “Ik ren naar de winkel om die luier te kopen!”

Ouders die voor het gemak gaan
Kennis: Deze luier houdt je kind de hele dag droog. Je hebt nu dus nog maar één luier per dag nodig.
Houding: “Wat makkelijk! Nog maar één keer per dag die vieze luiers verschonen!”
Gedrag: “Ik ren naar de winkel om die luier te kopen!”

Consultatiebureaus
Kennis: Er is een luier op de markt die het ouders makkelijker maakt voor hun kind te zorgen: ze hoeven nu nog maar één keer per dag de luier te verschonen.
Houding: “Ouders zouden deze luier moeten gebruiken om hun kind de dag door fris te houden.”
Gedrag: De consultatiebureaus raden je luiers aan bij jonge ouders.

Kinderdagverblijven
Kennis: Er is een luier op de markt die jullie tijd bespaart: een kind hoeft nu nog maar één keer per dag verschoond te worden.
Houding: “Als we niet zoveel tijd kwijt zijn aan luiers verschonen, hebben we meer tijd over om te spelen met kinderen. En kunnen we zelfs besparen op personeel.”
Gedrag: Het kinderdagverblijf gebruikt voortaan alleen nog maar onze superluiers.

Winkeliers
Kennis: Veel consumenten zullen geïnteresseerd zijn in deze luier. Daarom kunt u ze met een hogere marge verkopen.
Houding: “Meer verdienen lijkt me een prima idee.”
Gedrag: De winkelier koopt de luiers groot in en presenteert ze op ooghoogte aan het winkelende publiek.

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist duidelijke communicatiedoelstellingen bepaald. Maar hoe bereik je ze? Door de juiste middelen goed in te zetten. De handen uit de mouwen dus! Maar niet nu: dat bewaren voor deel 3.

Help mij communicatiedoelstellingen bepalen!

Puur!fct is een reclamebureau dat inzet op duurzame relaties en unieke merkverhalen. We willen onderscheidend zijn en werken graag samen met onze klanten aan resultaat. Onze ambitie? Het meest gewilde bureau zijn, ten dienste van onze relaties.

Loading...